Perheenlisäystä suunniteltaessa tulevan äidin kannattaa kiinnittää huomiota elintapoihin, ruokavalioon sekä kroonisiin sairauksiin. Suomessa on hyvä neuvolajärjestelmä, jossa ammattitaitoinen terveydenhoitaja on tukena koko raskausajan aina lapsen esikouluikään saakka. Varaa aika neuvolaan heti, kun olet tehnyt positiivisen raskaustestin.

Jos sinulla on pitkäaikaissairaus, esim. diabetes, astma tai epilepsia, juttele hoitavan lääkärisi kanssa hyvissä ajoin raskaushaaveistasi. Kroonisia sairauksia täytyy hoitaa myös raskausaikana ja sikiön kannalta on erittäin tärkeää, että hoidettava sairaus on hyvässä hoitotasapainossa. Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavan henkilön tyroksiinilääkitystä joudutaan muuttamaan jo raskauden alkuvaiheessa. Ennen raskautta huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes altistaa sikiön epämuodostumille ja raskauden aikana huonossa hoitotasapainossa oleva astma altistaa synnytyksen ennenaikaisuudelle.

Jos tarvitset lääkkeitä tai ravintolisiä, kerro aina hoitavalle lääkärille tai apteekkihenkilökunnalle raskaushaaveistasi tai raskaudestasi. Tällä tavoin toimien varmistat sen, että käyttämäsi tuote on turvallinen myös sikiölle.

Terveelliset elämäntavat ovat olennainen asia äidin ja sikiön hyvinvointia. Älä käytä alkoholia missään raskauden vaiheessa. Alkoholi kulkeutuu istukan läpi sikiöön, jolloin sikiö saa saman promillemäärän kuin äiti. Sikiö ei pysty pilkkomaan alkoholin sisältämiä myrkyllisiä aineita yhtä hyvin kuin odottava äiti, joten vahingot voivat olla merkittäviä. Äidin tupakointi on haitallista sikiölle. Tupakoivien äitien lapsilla on yleensä alhaisempi syntymäpaino sekä pienempi päänympärysmitta. Tiesithän, että myös passiivinen tupakointi vahingoittaa kohdussasi kasvavaa lasta.

Muista suun ja hampaiden hyvä hoito! Käymällä säännöllisesti hammaslääkäritarkastuksissa varmistat, että hampaasi ovat ehjät ja alkavaan ientulehdukseen pystytään reagoimaan ajoissa. Raskausajan hormonaaliset muutokset vaikuttavat syljen koostumukseen, jolloin hampaiden reikiintymisriski kasvaa ja ientulehdus pahenee helposti. Myös ylimääräiset välipalat sekä oksentelu rasittavat hampaita. Harjaa hampaat aamuin illoin fluorihammastahnalla ja puhdista hammasvälit päivittäin. Ksylitolivalmisteiden käyttö aterioiden jälkeen on suositeltavaa.

Liikuntaa voi ja saa harrastaa koko raskausajan omaa kehoa kuunnellen. Tosin tapaturma-alttiita lajeja kannattaa välttää. Säännöllinen liikunta ehkäisee liiallista painonnousua ja raskausajan vaivoja kuten raskausdiabetesta, selkäkipuja, jalkojen turvotusta ja suonikohjuja. Mieliala pysyy korkeammalla ja synnytyksestä toipuminen on nopeampaa. Muista myös hyötyliikunta. Kävele portaat ylös ja vältä hissin käyttöä. Tee kävelylenkkejä ulkona ja nauti kaikilla aisteillasi ympäröivästä luonnosta.

Kohdussasi kasvava vauva ei voi valita ruokavaliotaan, vaan on täysin riippuvainen äidin ruokavaliosta. Raskausaikana paino nousee keskimäärin 10-16 kiloa, joten päivittäinen lisäenergian tarve on noin 200-300 kaloria. Lisäenergian saat esimerkiksi jo yhdestä voileivästä, lasillisesta rasvatonta maitoa ja omenasta. Raskausaikana eräiden ruokien ja juomien käyttöä on rajoitettu sikiön kasvun ja kehityksen turvaamiseksi. Saat ensimmäisen neuvolakäyntisi yhteydessä listan ruoka-aineista mitä on vältettävä raskauden aikana.

Raskaana oleville suositellaan käytettäväksi d-vitamiinilisää 10 mikrogrammaa vuorokaudessa koko raskausajan. Foolihappolisä 400 mikrogrammaa vuorokaudessa on hyvä aloittaa jo raskauden suunnitteluvaiheessa ja sen käyttöä on jatkettava 12 ensimmäisen raskausviikon ajan. Tällä varmistetaan sikiön hermostoputken sulkeutuminen. Riittävä jodin saanti on tärkeää sikiön kehityksen ja kilpirauhasen toiminnan kannalta. Jodin lähteitä ravinnosta ovat esim. maitotuotteet, kananmunat, liha ja kala. Käytä ruoanvalmistuksessa jodioitua suolaa, mutta vältä turhaa ylimääräistä suolan käyttöä. Riittävän jodin saannin voit varmistaa käyttämällä apteekissa myytäviä raskaana oleville suunnattuja monivitamiinivalmisteita jo raskauden suunnitteluvaiheesta lähtien. Jos sinulla on kilpirauhassairaus, keskustele jodin käytöstä hoitavan lääkärisi kanssa. Käyttämällä maitotaloustuotteita päivittäin, turvaat riittävän kalsiumin saannin. Hemoglobiiniarvoasi seurataan neuvolassa koko raskausajan. Saat terveydenhoitajaltasi ohjeistuksen aloittaa rautalääkityksen käytön, kun hemoglobiiniarvosi putoaa viitearvon alapuolelle.

Kasvisruokavaliota noudattavien henkilöiden raskauden aiheuttama ravintoaineiden ja energian lisätarve on samanlainen kuin sekaruokaa syövien äitien. Kasviperäinen rauta imeytyy huonommin kuin eläinperäinen, joten lisäraudan tarve on hieman suurempi. Pelkkää kasvisruokaa syövien henkilöiden on lisättävä B-12 vitamiini sekä jodi ravintolisänä ruokavalioon. Mikäli ruokavalio ei sisällä tarpeeksi kalsiumia, on kalsiumlisä tarpeen. D-vitamiinin ja foolihappolisän suhteen heitä koskevat samat ohjeistukset kuin sekaruokavaliota noudattavia äitejä. Muiden ravintoaineiden tarve on arvioitava erikseen.

 

Raskausajan vaivoja:

Lähes jokaisella raskaana olevalla naisella ilmenee raskauspahoinvointia. Se alkaa yleensä viikolla 5.-7., on pahimmillaan viikoilla 9.-11. ja lakkaa useimmilla viikkoon 14. mennessä. Oireet ovat yleensä pahimmat aamuisin. Raskauspahoinvointia voit ehkäistä syömällä vähän ja usein sekä välttämällä rasvaisia ruokia. Aamupahoinvointiin voi auttaa kupillinen teetä tai pala näkkileipää rauhassa sängyssä nautittuna ennen ylösnousemista. Pyri myös lepäämään ja nukkumaan riittävästi ja vältä turhaa stressiä. Lääkkeettömänä hoitona raskauspahoinvointiin voi kokeilla pahoinvointiranneketta. Voimakkaasta raskauspahoinvoinnista kärsivän on syytä kääntyä lääkärin puoleen.

Närästys on polttava tunne rinnan alueella tai nielussa. Se on hyvin yleistä etenkin viimeisen raskauskolmanneksen aikana. Syynä tähän on se, että elimistö tuottaa raskausaikana hormoneja, jotka voivat hidastaa ruoansulatusta ja lisätä ruokatorven ja mahalaukun välisen sulkijalihaksen löystymistä. Tämän seurauksena mahahappoa voi virrata takaisin ruokatorveen. Lisäksi vauvan kasvaessa kohdussa mahalaukkuun kohdistuva paine suurenee, jolloin paine voi pakottaa mahahapon virtaamaan takaisin ruokatorveen. Voit yrittää helpottaa närästysoireita syömällä rauhallisesti, pieniä annoksia kerrallaan. Kokeile istua suorassa asennossa ruokailun jälkeen, koska makuulle asettuminen voi lisätä ruoan ja mahahapon takaisinvirtausta. Joskus vuoteen pääpuolen kohottaminen tyynyjen avulla saattaa auttaa. Vältä juomasta suuria määriä nesteitä ruokaillessasi, sillä nesteet laimentavat ruoansulatusnesteitä ja heikentävät niiden tehoa. Juo sen sijaan vettä aterioiden välillä. Oireisiin on saatavilla reseptittä lääkkeitä. Oireiden ollessa voimakkaat tai niiden kestäessä pitkään on otettava yhteyttä lääkäriin.

Raskausajan ummetus johtuu vatsan kasvamisesta sekä hormoneista. Keltarauhashormoni rentouttaa suolistoa ympäröiviä lihaksia ja ruoka kulkee suoliston läpi normaalia hitaammin. Kasvava kohtu painaa suolistoa, jolloin odottava äiti kärsii ummetuksesta. Raskausajan ummetusta hoidetaan samalla tavoin kuin tavallistakin ummetusta. Elintapoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Kuitupitoinen ruoka, riittävä veden juonti ja liikunta ovat avainasemassa. Raskauden aikana kuidun tarve lisääntyy, jonka vuoksi ruokavalioon kannattaakin lisätä liukenevia kuituja kuten vihanneksia, puuroja tai leipää. Apteekista on saatavilla kuituvalmisteita, jotka sopivat raskaana oleville.

Peräaukon ympärillä olevia laskimolaajentumia kutsutaan peräpukamiksi. Niitä voi olla peräaukon sisäpuolella tai peräaukon suulla, jolloin niitä kutsutaan ulkoisiksi pukamiksi. Ne ovat hyvin tyypillisiä raskauden aikana ja varsinkin synnytyksen jälkeen. Pukamat voivat olla oireettomia tai oireilla eri tavoin. Tyypillisin pukamien aiheuttama oire on kirkas verenvuoto ulostamisen jälkeen, joka havaitaan pyyhkiessä. Pukamat voivat olla myös kivuliaita tai aiheuttaa epämiellyttävää tunnetta peräaukon suulla. Tärkein hoito on ummetuksen ehkäisy. Hyvällä hygienialla voidaan lievittää oireita. Pahimpiin oireisiin on saatavilla reseptittä lääkkeitä.

Raskaus herkistää emättimen hiivatulehduksille. Ennalta tuttujen hiivaoireiden hoitoon voi käyttää apteekista saatavaa paikallishoitovalmisteita. Asettimen käyttöä ei suositella raskauden aikana.

Suonenveto eli lihaskramppi on kivulias, kouristuksenomainen lihassupistus tavallisimmin pohkeessa. Sitä ilmenee tavallisesti yöaikaan tai liikuntasuorituksen yhteydessä. Suonenvedon ensiavuksi kannattaa kokeilla lihaksen rauhallista venyttämistä ja varovaista hieromista.

 

Tervetuloa hakemaan apteekistamme ilmainen Vauvan odotus opas!

 

Lähteet: Vauvan odotus, Vau.fi
Tietoa potilaalle: Raskaus ja liikunta , Lääkärikirja Duodecim 10/2018 Aila Tiitinen
Tietoa potilaalle: Raskaus ja ruokavalio, Lääkärikirja Duodecim 10/2018 Aila Tiitinen
www.hus.fi, raskauden suunnittelu
www.vegaaniliitto.fi, raskausaika, imetys, lapset ja lapsiperheet
www.terveyskyla.fi, peräpukamat, hiivatulehdus
www.rennie.fi, raskauden aikainen närästys
www.hyvavatsa.fi, raskausajan ummetus
www.ukkinstituutti.fi, terveysliikunta raskauden aikana