Elämme maailmassa, jossa älykännykät, virtuaaliset todellisuudet ja digipalvelut vyöryävät ylitsemme hyökyaallon tavoin. Ollaksemme edistyksellisiä, moderneja ihmisiä meidän on otettava nämä palvelut käyttöön. Monet nykymaailman guruista myös uskovat vilpittömästi, että kaikki maailman asiat voidaan ratkaista digitaalisin yhteyksin ja että tulevaisuuden yhteiskunta toimii kokonaan tekoälyn tuottamilla palveluilla.

Olemmekin hyvää vauhtia menossa konsulttien johdolla tehomaatalouden mallien mukaiseen toimintamalliin myös ihmistoiminnassa. Paradoksaalista kyllä, eläinten osalta tehotuotantomallien on todettu olevan epäeettisiä ja eläimille tuskaa aiheuttavia. Ihmisten osalta olemme vielä niin hypetyksen vallassa, että kriittisten mielipiteiden esittäminen on helppo leimata kehityksen vastustamiseksi.

Tässä menossa on unohtunut ihmisen perustavaa laatua oleva tarve kohdata toinen ihminen, koskettaa toista, kertoa tarinoita leirinuotiolla ja jakaa yhteisiä kokemuksia. Kukaan ei varmasti halua istua yksin kotonaan aamusta iltaan ja illasta aamuun digitodellisuuden ääressä koskaan kohtaamatta toista ihmistä. Tällaiseen todellisuuteen meitä kuitenkin viedään kiihtyvällä vauhdilla. Vanhuksetkin hoituvat paljon nykyistä helpommin, kun ruoka tulee automaatista, lääkkeet dronilla kotiparvekkeelle ja robotti pyykkää ja siivoaa. Ei tarvita yhden yhtä ihmistä, kun asiat hoidetaan tehokkaasti!

Samaan aikaan kun kehitämme tätä uutta uljasta maailmaa, puhumme paljon yhteisöllisyydestä ikään kuin uutena keksintönä. Onneksi edes puhumme.  Luo toivoa tässä digimyllerryksessä, että edes heikkoja signaaleja toisenlaisestakin ajattelusta on syntymässä. Ehkä aika alkaa olla kypsä uusille liikkeenjohdon konsulteille, jotka voivat myydä kalliisti meille aivan uuden konseptin: Henkilökohtaisen palvelun! Tähän uuteen toimintamalliin sisältyy myös mahdollisuus tavata ihminen!!

Sitä odotellessa ilmoitan, että meillä apteekissa on tehty kaikki voitava, jotta digitalisaation kiistattomat edut voitaisiin hyödyntää erilaisten asiakastarpeiden täyttämiseksi. Emme kuitenkaan ole unohtaneet sitä, että valtaosa teistä asiakkaistamme haluaa käydä asioimassa henkilökohtaisesti apteekissa. En usko, että tarve kohdata elävä, luotettava farmaseutti tulee katoamaan mihinkään edes vuosien saatossa ja kännykkä kädessä syntyneiden ikäpolvien ryhtyessä asioimaan laajasti apteekissa. Nämä sukupolvet ovat tietoisia netti-informaation ja -elämän riskeistä ja tarvitsevat samalla tavalla inhimillistä vuorovaikutusta omasta terveydestään ja lääkehoidostaan keskustelemiseen kuin nykyinenkin asiakassukupolvi. Ihminen ei ole muuttunut mihinkään, vaikka toimintatapamme ovat.  Digiaikana Eero-robotilla on apteekissa paikkansa ja tehtävänsä, mutta farmaseuttejamme ei korvaa mikään!

Eeva Teräsalmi
apteekkari