Tiesitkö, että yli 40 vuotiaat naiset ovat terveempiä kuin samanikäiset miehet?? Muutamissa tutkimuksissa on todettu, että naisten vastustuskyky on parempi kuin miesten. Itse uskallan kuitenkin väittää perimmäisen syyn löytyvän siitä, etteivät miehet hakeudu yhtä helposti lääkärin vastaanotolle kuin naiset. Kaikille yli 40 vuotiaille miehille pitäisikin lähettää 5-10 vuoden välein kirjallinen kutsu postitse saapua Lääkärintarkastukseen, aivan kuin autoilijoille lähetetään kutsu saapua ajoneuvon katsastukseen.

Miksi lääkärintarkistuksessa tulisi käydä? Seuraavassa seitsemän (sairautta) syytä, miksi miesten tulisi säännöllisesti käydä lääkärintarkistuksessa:

Sydän- ja verisuonitaudit, yleisin kuolinsyy Suomessa. Erityisesti miehillä pahin vihollinen on ateroskleroosi eli valtimonrasvoittumistauti.

Keuhkosyöpä on yksi yleisimmistä miesten syövistä Suomessa. Sillä on selkeä yhteys tupakointiin.

Eturauhassyöpä, miesten yleisin syöpä. Eturauhassyöpä voidaan todeta helposti: eturauhasen tunnustelu ja verikoe riittää.

Masennus ja alavireisyys, tarmottomuus ja tilapäinen unettomuus voivat liittyä normaaleihin arkielämän Tapahtumiin ja muutoksen aiheuttamaan suruun. Nämä menevät itsestään ohi.  Jos masennusoireita on useita yhtä aikaa ja niitä on esiintynyt vähintään 3 viikon ajan, on syytä käydä asiantuntijalla.

Diabetes on eräs nopeimmin lisääntyvistä sairauksista Suomessa ja maailmassa. Diabetesta sairastaa jo yli 500 000 suomalaista ja tauti kuluttaa 15 % terveydenhuollon menoista.

Erektiohäiriöiden vakavuus voi vaihdella lievästä täydelliseen kyvyttömyyteen. Usein käytetään kolmiportaista luokittelua: lievä, kohtalainen ja vaikea erektiohäiriö.

Ruokavaliolla ja liikkumisella lisää ikää

Oikeanlaisen ruokavalion avulla voi saada lisävuosia vielä seitsemänkymppisenä, tuore yhdysvaltalaistutkimus vihjaa. Sen mukaan pitkään elävät todennäköisemmin sellaiset, joiden ruokavalio painottuu hedelmiin, vihanneksiin, täysjyväviljoihin, vähärasvaisiin maitotuotteisiin, kalaan ja siipikarjaan ja sisältää niukasti
punaista lihaa, paistettuja ruokia, makeisia, lisättyä rasvaa ja sokeroituja juomia. Tällaista ruokavaliota noudattavien riski kuolla seuraavien kymmenen vuoden aikana havaittiin 40 % pienemmäksi kuin esimerkiksi paljon rasvaisia maitotuotteita käyttävien tai jälkiruokia ja makeisia runsaasti nauttivien henkilöiden.

Säännöllisellä liikkumisella on lukuisia eri terveysvaikutuksia. Kaikkien elintoimintojemme kannalta säännöllinen liikkuminen on ensiarvoisen tärkeää. Lyhyesti lueteltuna liikunnan terveysvaikutukset kohdistuvat:

  • Sydän- ja verenkiertoelimistöön
  • Lihaksistoon
  • Hermostoon
  • Aineenvaihduntaan (= painonhallinta)
  • Luustoon
  • Niveliin ja jänteisiin
  • Mielialaan ja henkiseen vireyteen

Säännöllinen ja kohtuullinen liikkuminen auttaa työikäisiä säilyttämään työkykynsä eläkeikään saakka. Liikkuminen onkin ”sijoitus” tulevaisuuteen! Jos olet viimeisten vuosien aika liikkunut normaalia vähemmän, muista aloittaa liikkuminen varovaisesti. Erityisesti, jos edellisestä ”hikijumpasta” on jo vuosikymmeniä! SILLÄ SMARTIN MOOTTORILLA EI SAA LIIKKELLE FERRARIA!

Tekstin kirjoittanut farm. Pietiläinen

Lähteet ja mielenkiintoisia linkejä:
Therapia Fennica, 4 painos        www.suomimies.fi www.sydanliitto.fi
Duodecim uutispalvelu               www.kki.likes.fi www.mielenterveystalo.fi
www.mieskunto.com www.curbisal.fi www.diabetes.fi