Auringonvalo on meille ihmisille välttämätöntä ja sillä on meihin virkistävä vaikutus. Vaikutuksista mainittakoon mm. D-vitamiinin muodostuminen, aineenvaihdunnan ja verenkierron vilkastuminen, vastustus- ja suorituskyvyn lisääntyminen. Positiivisia kosmeettisia vaikutuksia ovat hyvä ihon väri ja rusketus. Auringonvalon on todettu vaikuttavan positiivisesti myös eräissä ihon sairauksissa kuten psoriasiksessa, atooppisessa ekseemassa, seborreassa ja aknessa. Liian suurina määrinä aurinko voi aiheuttaa iho-oireita ja jopa ihosairauksia. Vaikutus on hyvin yksilöllistä ja riippuu esim. ihotyypistä, säteilyn voimakkuudesta ja auringossa vietetystä ajasta. Jotkut lääkkeet, lääkekuurit ja kemikaalit voivat herkistää ihoa auringon säteille. Lääkkeen aurinkoherkistävyys kannattaa tarkastaa pakkausselosteesta, apteekista tai lääkäriltä. UVA- ja UVB-säteet: -UVB-säteet polttavat ihoa ja palaminen näkyy ihossa punoituksena tai jopa rakkuloina. Palaminen näkyy 2-12 tunnin jälkeen aurinkoaltistuksesta, pahimmillaan oireet ovat 12-24 tunnin kuluttua. UV-säteily on voimakkainta klo 11-15 välillä, jolloin olisikin hyvä välttää auringossa oloa pitkiä aikoja, jos se vain on mahdollista. -UVA-säteet taas polttavat vähemmän, eivätkä siis aiheuta ihon punoitusta, mutta nämä säteet tunkeutuvat ihon pintaa syvemmälle ihokerroksiin saaden aikaan mahdollisia ihovaurioita. UVA-säteily on yhtä voimakasta koko päivän, myös pilvisinä päivinä ja ne läpäisevät myös ikkunalasin. Auringon vaikutukset iholla: Pigmenttiläiskät Auringonvalon vaikutuksesta iho paksuuntuu, talineritys lisääntyy, melaniinin (väriaineen) tuotanto kiihtyy ja pigmentti tummuu. Nämä seikat siis vaikuttavat ihon kykyyn puolustautua UV-säteilyä vastaan. Ruskettuminen on maksimissaan noin kahden viikon kuluttua auringonoton alkamisesta. Joskus rusketus ei muodostu tasaisesti iholle vaan iholla näkyy eri kokoisia ja muotoisia ruskeita läiskiä, joista usein kuulee käytettävän nimitystä ”maksaläiskät”. Kyse on pigmentin paikallisesta kerääntymisestä ihoon. Syitä ovat yleensä ikä, hormonitoiminnan muutokset, UV-säteilyn määrä, jotkut lääkeaineet, ihon erilaiset vauriot. Pigmenttiläiskiä esiintyy pääasiassa ihoalueilla, jotka altistuvat eniten valolle eli kasvoissa, kaulalla ja käsien selkäpuolella. Ennaltaehkäisevänä hoitona ihoa tulee suojata päivittäin jo kevättalvella maaliskuusta lähtien voiteella, jossa korkea aurinkosuojakerroin (30, 50, 50+). Myös aurinkolasien käyttö on paikallaan, koska UV-säteily vaikuttaa silmän verkkokalvon kautta pigmentin muodostumiseen. Yöksi iholle voi levittää voiteen, joka hillitsee melaniinin tuotantoa sekä vaalentaa ihoa. voiteissa käytettävistä vaikuttavista aineista mainittakoon mm. C-vitamiini, hedelmähapot, arbutiini, erilaiset yrttiuutteet esim. lakritsiuute, vihreä tee, levät ym. Rypyt, juonteet Liikaa saatuna UVA-säteet haurastuttavat, kovettavat ihon kimmosäikeitä (kollageeni ja elastiini) ja se näkyy iholla ryppyinä, syvinä juonteina, veltostumisena. Nykyisin aurinkovoiteiden sisältämä UVA-suoja suojaa ihoa näiltä vanhenemisilmiöiltä. Anti-aging-aurinkovoiteet sekä seerumit, yövoiteet päivittäisessä ihonhoidossa auttavat ihoa pysymään kimmoisana. Ihon kuivuminen Auringolla on myös kuivattava vaikutus ihoon. Muista siis tehokkaat lisäkosteuttajat, seerumit ja/tai naamiot päivittäisen kosteusvoiteen rinnalle. Hellävaraiset kuorinnat parantavat tuotteiden imeytymistä ihoon ja ehkäisevät huokosten tukkeutumista. Kevennä talvella käyttämäsi hoitovoide kesän ajaksi runsaasti kosteuttavaan voiteeseen. Juo riittävästi vettä. Ihomuutokset Tarkkaile ihoasi säännöllisesti (varsinkin valolle alttiit alueet). Jos luomi muuttuu kutisevaksi tai sen väri ja/tai koko muuttuu tai jos ihoon ilmaantuu punaisia hilsehtiviä läiskiä tai pieniä rikkoutuneita alueita, jotka ei parane, tulisi asia tarkistuttaa aina lääkärin luona, joka antaa oikeat hoito-ohjeet. Ihomuutosten ennaltaehkäisyyn auttaa säännöllinen, riittävällä suojakertoimella ihon suojaaminen UV-säteitä vastaan lapsesta lähtien. Aurinkovoide Aurinkovoiteiden tehtävä on suojata ihoa auringon haitallisilta vaikutuksilta ja estää palaminen. Ne antavat mahdollisuuden oleskella auringossa pidempään tukien ihon omaa suojamekanismia. Suojakerrointa valitessa pitää aina huomioida ihon laatu, mahdollinen lääkitys, missä aurinkoa otetaan ja ihon oma ruskettumiskyky. Arat ihoalueet kuten silmäluomet, nenä, korvat, huulet ja decoltee tulisi aina suojata korkealla suojakertoimella. Aurinkovoiteet sisältävät sekä UVA- että UVB-suojan. Niissä käytetään UV-säteitä imeviä, kemiallisia sekä säteitä heijastavia, fysikaalisia suoja-aineita. Korkealla suojakertoimella iho ruskettuu hitaammin, mutta rusketuksesta tulee pysyvämpi. Kasvoille tarkoitetut voiteet ovat kosteuttavampia kuin vartalotuotteet ja niistä löytyvät vaihtoehdot eri ihotyypeille, muuta kosteusvoidetta ei siis iholle tarvita. Huomioithan, että aurinkovoidetta on tärkeää käyttää myös pilvisellä säällä, koska UVA-säteet läpäisevät pilvet. Yleisiä auringonotto-ohjeita: – valmista iho aurinkoon, tee kuorintoja sekä kasvoille että vartalolle ja käytä kosteuttavia tuotteita – aloita auringonotto varovasti ja käytä aluksi korkeita suojakertoimia – levitä aurinkosuojavoide puhtaalle iholle n. 30-60min. ennen auringonottoa, huomioi riittävä määrä: kasvoille teelusikallinen (5ml) ja vartalolle kaksi ruokalusikallista (30ml). Lisää voidetta 2-3 tunnin välein auringossa ollessa ja aina hikoilun, uimisen, peseytymisen jälkeen – suojaa nenä, huulet, silmäluomet ja decoltee alue korkealla suojakertoimella, muista suojata myös käsien selkäpuoli – älä makaa auringossa vaan liiku, niin rusketut tasaisemmin – suojaa silmät – käytä päähinettä – muista juoda riittävästi vettä