”Nyt ei kerkee, on kiire…” ”Mulla on nykyään aina kiire…” Kiire, kiire ja kiire. Nykyään tuo sana kuuluu usein. Ehkä useammin kuin on tarpeen? Kiire on usein tunnetila ja suurin osa kiireestä on itse aiheutettua.

Mitä kiire saa aikaan? Henkisen ja fyysisen stressitilan eli tilan, jossa ihmisen sopeutumiseen käytettävissä olevat voimavarat ovat tiukoilla tai ylittyvät. Itse stressikokemus on psykologinen, mutta sen monet vaikutukset ovat fyysisiä. Mitä pitkään jatkuva stressi siis saa aikaan? Aggressioita, kireyttä, väsymystä, kiukkua, unettomuutta, muistiongelmia, masennusta sekä fyysisiä oireita, kuten päänsärkyä, verenpaineen nousua, sydämentykyttelyä, pahoinvointia, vatsavaivoja, hikoilua ja flunssakierteitä…

Miten voisimme helpottaa arkea? Ennakoimalla ja suunnittelemalla etukäteen aikataulut. Varaamalla huoahdustaukoja arjen keskelle. Poimi tästä ideoita omaan arkeen:

Oletko perheellinen? Jos olet perheellinen äiti tai isä, oletko ajatellut, että perheen kotityöt voisi jakaa perheen jäsenten kesken ikä huomioiden? Jo 2 vuotias on mielissään saadessaan kantaa puhtaan pakasterasian tiskikoneen tyhjennyksen yhteydessä kaappiin.
Suunnitteletko viikon ruoat etukäteen ennen ruokakauppaan menoa ja ostat ruokatarvikkeet viikoksi kerrallaan?
Teettekö vaikka parin päivän ruoat kerralla valmiiksi?
Laitatteko lasten tarha/kouluvaatteet jo illalla valmiiksi seuraavaa aamua varten? Mitä jos opettaisitte lasta itse huolehtimaan tavaroistaan?
Viekö lasten kuskaus harrastuksiin paljon aikaa? Olisiko mahdollista sopia kimppakyydeistä ja vuorokuljetuksista toisten vanhempien kanssa? Tai käyttää odotusajat oman hyvinvoinnin ylläpitoon esim. käymällä lenkillä kun lapsikin harrastaa?
Miksi et sulkisi puhelinta/TV:tä/tablettia/tietokonetta/pelikonsolia illalla klo 19 ja rauhoittaisit illan rauhalliselle touhuilulle lasten/puolison/ystävien kanssa?
Mitä jos heräisit aamulla 10 minuuttia aikaisemmin? Tämä pienikin aika voi helpottaa aamukiirettä.
Mitä jos lopettaisit herätyskellon torkuttamisen ja nousisit 1.herätyksestä ylös?

Kuuluvatko työhösi palaverit? Olisiko mahdollista jättää palavereiden väliin taukoa niin, että voit rauhassa siirtyä paikasta a paikkaan b ja ehdit myös pitää ruokatauon?
Jos sinulla on työpuhelin käytössäsi, onko sinun todella pidettävä päällä sitä 24/7 ja vastattava niihin puheluihin tai sähköposteihin heti? Vai voisitko rajata ajan niin, että hoidat viestit valittuna ajankohtana etkä ”kanna töitä kotiin”.

On hyvä myös varata aikaa rentoutumiselle, esimerkiksi jonkun harrastuksen parissa. Tutkimukset ovat todenneet, että luonnon keskellä kävely sekä Mindfullness auttavat stressitilan vähentämisessä. Siksi olisikin hyvä päivittäin varata aikaa myös omien akkujen lataamiseen itselle mieleisellä tavalla.

Huomioithan että rentoutumiseen ei kuulu alkoholi. www.terveyskirjasto.fi kirjoittaa alkoholista että ”Alkoholi estää unen syvenemistä kunnolliseksi uneksi, josta seuraa päiväväsymystä, mikä taas saa hakemaan piristystä nousuhumalasta seuraavana päivänä. Tämä pahentaa stressireaktiota”

On tietenkin tilanteita joita emme voi ennakoida ja asioita joita tulee äkkiarvaamatta. Mutta kun olemme jo etukäteen suunnitelleet viikko-ohjelman väljemmäksi niin todennäköisesti yllätys silloin toinen tällöin ei aiheuta jatkuvaa kiirettä.
Liittyisitkö kanssamme viettämään kiireettömyysviikkoa? Viikon lopuksi saatat jopa todeta, että riittävän rento ote arkeen auttaa keräämään mielihyvää arkisista askareista ja jopa parantaa luovuutta ja tuottavuutta.

Meillä apteekissa on myös palveluita, jotka luotu helpottamaan arjen kiireitä kuten Lääkkeenoton muistutuspalvelu ja Annosjakelu tai Terveyskontrolli, josta voit valita osa-alueeksi stressin hallinnan. Kerromme mielellämme palveluista lisää sinulle tai voit lukea niistä https://www.seitsemanveljesta.fi/fi/palvelumme.

Mielen hyvinvointi on muiden elintapojen ohella oleellisen tärkeää aivojen terveydelle, sillä ”ylikuormitus ja liika stressi tuhoavat aivosoluja”. Käy tutustumassa aivojen hyvinvointiin vaikuttaviin asioihin www.korvaamatonkovalevy.fi .

Lisää hyviä stressiin liittyviä vinkkejä voit lukea lähdemateriaalista: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00976