Urheilija ja liikkuja saa apteekista apua ja itsehoitolääkkeitä erilaisten pienten urheiluvammojen itsehoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Liikkujan sporttikassista voi löytyä mm. erilaisia tukia, kylmä- ja lämpögeelejä, rakkolaastareita, kipulääkkeitä ja vitamiineja sekä proteiinipitoisia ravintovalmisteita.

Tuet ja teipit

Urheillessa sattuu ja tapahtuu. Välillä urheilija tarvitsee vammojensa tueksi urheilusuorituksen aikana tukia ja/tai sidoksia tai teippauksia.  Apteekin valikoimista löydät näitä kaikkia: rannetuet, nilkkatuet, polvituet ja selkätuet sekä kinesioteipit ja erilaiset urheiluteipit. Tavallisesti urheiluteipeillä tuetaan rasituksenalaiseksi joutuvaa vammakohtaa. Kinesioteippauksella puolestaan pystytään poistamaan erilaisia kiputiloja, parantamaan nivelten liikkuvuutta, ohjaamaan lihasten ja nivelten liikeratoja. Kinesioteippausta käytetään nopeuttamaan vammautuneen kudoksen paranemista ja erilaisilla tuilla tuetaan paranemista ja kuntoutumista.

Kylmähoidot ja lämpögeelit

Kylmähoito estää turvotusta ja ehkäisee tulehduksen syntyä. Kylmä lievittää kipua salpaamalla kipureseptoreita ja hidastamalla hermon johtumisnopeutta. Se laukaisee myös lihasjännitystä. Kylmähoito auttaa sekä äkillisissä että pitkäaikaisissa nivelten ja lihasten kiputiloissa. Kylmäsprayta ja kertakäyttöisiä kylmäpakkauksia käytetään heti vamman syntymisen jälkeen, kylmägeelit ja uudelleen käytettävät kylmäpakkaukset sopivat vähentämään turvotusta vammakohdassa myöhemmin. Pitkittyneissä kiputiloissa voidaan myös käyttää kylmägeelejä ja/tai kylmäpakkauksia kivun lievitykseen. Lämpögeeli parantaa hoidettavan alueen verenkiertoa lämmittäen ja rentouttaen lihaksia. Lämpögeelit nopeuttavat myös käyttöalueen kuona-aineiden, nesteiden sekä mm. maitohapon poistumista ja näin tehostaa kehon omaa palautumista.

Kipugeelit ja voiteet

Venähdykset ja nyrjähdykset ovat lähes arkipäiväisiä vaivoja urheilijoille ja varsin tuttuja myös liikkujalle. Kylmähoidon lisäksi näiden vammojen hoitoon voidaan käyttää paikallisesti käytettävää tulehduskipulääkettä. Paikallisesti käytettävän kipugeelin tai -voiteen etuina tarkka lääkkeen annostelu kipukohtaan ja sivuvaikutusten välttäminen verrattuna suun kautta otettaviin kipulääkkeisiin.

Rakkojen hoito

Aktiivinen liikunta aiheuttaa välillä hiertymiä ja rakkoja jalkoihin. Voit helpottaa näitä vaivoja rakkolaastareilla ja liikavarvaslaastareilla. Rakkolaastari lievittää kipua nopeasti ja estää hankausta ja puristusta. Rakkolaastarin avulla voit jatkaa liikkumistasi normaalisti rakoista huolimatta ja usein myös ennaltaehkäistä rakkojen syntymistä käyttämällä rakkolaastaria hieman ”ennakkoon” esim. pitkillä vaellus- tai patikointimatkoilla.

Magnesiumvalmisteet

Magnesium saattaa tuoda lievitystä aktiivisen urheilijan lihaskramppeihin ja suonenvetoihin. Magnesiumin käyttö kannattaa aloittaa jo ”ennaltaehkäisevästi”, erityisesti jos tiedossa on fyysistä suorituskykyä vaativa suoritus, esimerkiksi maraton tai vastaava liikuntasuoritus. Magnesiumin käytön ohella pitää myös muistaa huolehtia riittävästä nesteytyksestä (suolojen ja sokerien saannista).  Magnesium on tärkeä kivennäisaine, joka on välttämätön kaikkien solujen toiminnalle. Se auttaa mineraaleja, hivenaineita ja vitamiineja imeytymään elimistöön. Magnesiumilla on tärkeä merkitys aineenvaihdunnalle, sydänlihaksen, lihaksiston ja hermoston toiminnalle sekä koko verenkiertoelimistölle. Magnesium myös lujittaa luustoa. Magnesiumin puute saattaa ilmetä esimerkiksi lihaskramppeina, suonenvetona ja väsymyksenä. Apteekistamme löytyvät magnesiumsuihkeet, -poretabletit, -tabletit ja -juomajauheet. Magnesiumia on saatavana kahdessa eri muodossa oksidina ja sitraattina. Näistä kahdesta sitraattimuoto on paremmin liukeneva ja sitä myöten paremmin elimistön käytettävissä. Erityisesti ero korostuu käyttäjillä, joiden vatsa on hapoton, esimerkiksi lääkityksestä johtuen.

Kipu- ja tulehduskipulääkkeet

Monesti liikkujan ja urheilijan vammoihin liittyy kivun lisäksi tulehduksellinen elementti (esim. mustelma, venähdykset ja revähdykset). Näitä vammoja tulee hoitaa kipu- ja tulehduskipulääkkeillä. Itsehoidossa on saatavilla 3 erilaista tulehduskipulääkettä ja yhtä kipulääkettä. Muistathan varmistaa apteekkimme farmaseuttiseltä henkilöstöltä, että valitsemasi kipu- tai tulehduskipulääke sopii sinulle. Itsehoitolääkkeitä tulee käyttää vain lyhyitä aikoja vain muutaman päivän ajan yhtämittaisesti. Muista siis käydä näyttämässä vammaasi lääkärille, josta saat sinulle parhaiten tehoavan lääkkeen ja myös ohjeita vammakohdan kuntoutukseen. Tulehduskipu- ja kipulääkkeiden käytön yhteydessä tulee välttää erittäin vaativia harjoitteita, sillä kipulääkityksestä johtuen elimistö ei välttämättä ”tiedosta” liiallista rasitusta ja tämä voi helposti johtaa uuden vamman syntyyn tai jo olemassa olevan vamman hidastuneeseen paranemiseen.

Ravintovalmisteet ja vitamiinit

Urheilijan ja aktiiviliikkujan vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve on hyvin usein hieman suurempi kuin liikkumista harrastamattomien henkilöiden. Jos syö päivittäin monipuolisesti ja riittävästi, ravinnosta on mahdollista saada kaikki tarvittavat ravintoaineet. Arkitilanteissa monen urheilijan ja liikkujan ravinto voi kuitenkin jäädä yksipuoliseksi ja riittämättömäksi, tällöin monivitamiinilisä voisi siis olla hyvä olla käytössä. Oheisesta taulukosta näet mihin elimistön eri toimintoihin ravintovalmisteet ja vitamiinit vaikuttavat.

Energian vapauttaminen

B1-, B2-, B6-, B12- ja C-vitamiinit, niasiini, pantoteenihappo, biotiini, kalsium, rauta, mangaani, jodi, kupari ja magnesium edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa. B2-, B3-, B5-, B6-, B9- ja B12-vitamiinit vähentävät väsymystä ja uupumusta.

Immuniteetti

A-, D-, B6-, B12- ja C-vitamiinit sekä foolihappo, sinkki, seleeni, kupari ja rauta edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Lisäksi C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän toiminnan pysymistä normaalina raskaan liikunnan aikana ja sen jälkeen.

Luiden terveys

D-ja K-vitamiini, kalsium, sinkki, mangaani ja magnesium tukevat luuston pysymistä normaalina. Kalsiumia tarvitaan luuston ylläpitoon. Lisäksi C-vitamiini tukee luuston pysymistä normaalina tukemalla normaalia kollageenin muodostusta.

Lihastoiminnot

Magnesium ja kalsium edistävät lihasten normaalia toimintaa. Lisäksi D-vitamiini edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä.

Henkiset toiminnot

Pantoteenihappo edistää normaalia henkistä suorituskykyä. Jodi, rauta ja sinkki edistävät normaalia kognitiivista toimintaa. DHA (Omega-3-rasvahappo) edistää aivotoiminnan pysymistä normaalina.

Ihon terveys

A-ja B2-vitamiinit, niasiini, biotiini, jodi ja sinkki edistävät ihon pysymistä normaalina. C-vitamiini edistää normaalia kollageenin muodostumista ihon normaalia toimintaa varten. Kupari edistää ihon normaalia pigmentoitumista.

Näkö

A- ja B2-vitamiinit ja sinkki edistävät näön pysymistä normaalina. DHA (Omega-3-rasvahappo) edistää näön pysymistä normaalina.