Mitä unettomuus on ja mistä se johtuu? Miten unettomuus vaikuttaa?

Unettomuus osa 1: mitä on unettomuus, mistä se johtuu, unettomuuden vaikutuksia.

Riittävä uni on tärkeää henkisen ja ruumiillisen hyvinvoinnin kannalta. Se yöuni ehkäisee stressiä, ylläpitää vastustuskykyä, edistää oppimista sekä pitää muistin virkeänä. Lisäksi hyvä uni ylläpitää aivojen terveyttä vilkastuttamalla niiden aineenvaihduntaa. Riittävä uni siis edistää ja ylläpitää terveyttä ja riittävän yöunen määrä vaihtelee 6-9 tunnin välillä riippuen ihmisestä.  Liian vähäinen uni voi sen sijaan altistaa monille eri sairauksille, kuten 2 tyypin diabetekselle, korkealle verenpaineelle, sepelvaltimotaudille ja masennukselle. Lisäksi etenkin iäkkäillä unettomuus voi heikentää kognitiivisia kykyjä kuten muistia ja ongelmanratkaisukykyä. Milloin uni sitten on riittämätöntä? Uni on riittämätöntä, kun se ei virkistä. Kun vähintään kolmena päivänä viikosta nukahtaminen on vaikeaa, on vaikeuksia pysyä unessa ja kun herääminen tapahtuu liian aikaisin, voidaan puhua unettomuudesta.

Unettomuudesta kärsii lähes jokainen ihminen jossain vaiheessa elämäänsä.  Tilapäistä, alle kaksi viikkoa kestävää unettomuutta, esiintyy joka kolmannella aikuisella ja kroonista eli pitkittynyttä unettomuutta esiintyy yhdellä kymmenestä aikuisesta. Unettomuudelle ei löydy yhtä ainoaa syytä vaan sille voivat altistaa eri lääkkeet, psyykkinen rasitus sekä ympäristö, jossa nukkuminen tapahtuu. Myös sairaudet voivat vaikuttaa uneen eri tavoin. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet vaikeuttavat nukkumista kipujen kautta, kun taas esimerkiksi munuaissairaan unen voi katkaista yöllinen virtsaamisen tarve. Tällöin on tärkeää hoitaa taustalla olevaa sairautta mahdollisimman tehokkaasti.

Yleisin syy unettomuudelle on kuitenkin jokin elämäntilanteessa tapahtunut muutos, josta seuraa huolta ja stressiä. Lisäksi etenkin nuorilla kofeiinipitoiset energiajuomat voivat vaikeuttaa rauhoittumista illalla, mikä viivästyttää nukahtamista ja vaikuttaa unirytmiin. Tällöin kyseessä on ns. toiminnallinen unettomuus. Toiminnallisen unettomuuden taustalla ei ole varsinaista sairautta, vaan sille altistavat eri ulkoiset tekijät. Kun elämäntilanteessa tapahtuu muutoksia, on normaalia, että keho reagoi siihen unettomuudella. Stressin ja muuttuneen elämäntilanteen aiheuttama unettomuus on kuitenkin usein väliaikaista ja korjaantuu itsestään eikä siitä pidä huolestua.  Tilapäisestä unettomuudesta voi kuitenkin päätyä noidankehään, joka voi pitkittyessään johtaa unettomuushäiriön syntymiseen. Silloin unettomuus itsessään aiheuttaa ahdistusta, joka entisestään vaikeuttaa nukahtamista. Näin syntyy kierre, josta pitkään jatkuessa on vaikea päästä pois.

Hyvän unen edistämiseksi on kuitenkin olemassa useita lääkkeettömiä keinoja, joita jokaisen on helppo toteuttaa; Makuuhuoneen tulisi olla rauhallinen ja viileä – ei liian kuuma, valoisa tai meluisa. Lisäksi sänkyyn tulisi mennä vasta väsyneenä ja uneliaana, eli sängyssä ei tulisi katsoa televisiota tai työskennellä. Muutama tunti ennen nukkumista tulisi välttää raskasta liikuntaa, tupakointia, alkoholia ja kofeiinipitoisia ruokia ja juomia. Unen saantia voi yrittää helpottaa jokailtaisilla rutiineilla, kuten lämpimällä suihkulla ja kylvyllä tai rentoutumisharjoituksilla.  Luonnollisesti säännölliset elämäntavat ja terveellinen ruokavalio ovat tärkeä osa unettomuuden hoitoa. Jos unettomuus osoittautuu sitkeäksi ja pitkittyy, eikä sitä lääkkeettömin keinoin saada kuriin, tulisi ottaa yhteys lääkäriin.

 

Lähteet:

Hublin C: Unettomuus. Lääkärin käsikirja.
Huttunen M: Tietoa potilaalle: Unettomuus. Lääkärikirja Duodecim
Unettomuus. Käypä hoito -suositus.