Syksyllä monet tuntevat väsymystä ja vaikeutta lähteä liikkeelle. Sohva vetää puoleensa ja mitään ei vain jaksa/viitsi tehdä. Kyseessä voi olla vain ohimenevä uupumus tai jaksamattomuus, mutta väsymys voi olla myös syysväsymystä mille on oireiden voimakkuudesta riippuen monta eri nimitystä: kaamosoireilu, kaamosrasitus, syysväsymys, kaamosmasennus, kaamosväsymys.

Kaamosoireilu alkaa yleensä lokakuussa ja kestää helmikuuhun, voimakkaimmillaan oireet ovat marraskuussa ja tammikuussa (joulukuussa oireet koetaan lievemmiksi). Oireet ovat voimakkaimmillaan iltapäivällä ja iltaisin ja toistuvat vuosittain talvisin alkaen ja loppuen samaan aikaan.

Kaamosrasituksen/väsymyksen oireena on unentarpeen lisääntyminen, mistä seuraa väsymys, fyysisen aktiivisuuden vähentyminen ja makeannälkä. Hiilihydraattipitoista ruokaa tekee enemmän mieli, mistä saattaa seurata painonnousu. Seksuaalinen halu saattaa olla laskenut, kun on väsynyt. Kaamosväsymyksen oireet ovat vain lievemmät kuin kaamosmasennuksen.

Kaamosmasennuksen oireet ovat surullisuus, alentunut mieliala, ärtyneisyys, mielihyvän ja mielenkiinnon puute sekä arvottomuuden, syyllisyyden ja toivottomuuden tunne (oireet vaikuttavat yleensä ihmisen normaaliin elämään ja toimintakykyyn). Lääkäriin olisi hyvä ottaa yhteyttä, jos kaamosmasennuksen oireet toistuvat säännöllisesti. Hoitona kaamosmasennuksessa käytetään valohoitoa, lääkehoitoa ja/tai psykoterapiaa.

Syysväsymyksen ehkäisyyn auttaa fyysinen aktiivisuus ja säännöllinen uni. Liikunta eri muodoissa pitää ihmisen hyvässä kunnossa sekä henkisesti että fyysisesti. Kolme kertaa viikossa tulisi hengästyä, jotta fyysinen kunto pysyy yllä. Ulkona valossa oleminen auttaa unen laatuun positiivisesti.

Säännöllinen ruokarytmi pitää makeanhimoa kurissa ja ylläpitää päivärytmiä. Syödä tulisi viisi kertaa päivässä monipuolisesti ateriapyramidin mukaisesti. Näin verensokeri pysyy tasaisempana ja virtaa riittää koko päiväksi. Illalla ei tulisi tankata liikaa, muttei liian vähääkään. Kylläisenä nukkuu hyvin.

Ihminen tarvitsee unta noin 5-8 tuntia yössä, riippuen ihmisen iästä ja yksilöllisestä unen tarpeesta. Usein univaje huomataan vasta, kun illat pimenevät ja aktiivisuus vähenee. Univaje aiheuttaa helposti kaamosoireita.

Talvikuukausina otettu valohoito auttaa yleensä syysväsymyksen oireisiin. Kirkasvalohoito on tehokkainta, kun sen ottaa joka päivä aamuisin vähintään 2-4 viikkoa. Kun valohoito loppuu, oireet palautuvat usein 1-3 viikon kuluttua, joten valohoitoa kannattaa jatkaa jaksoissa joko 1-2-viikon välein tai keskeyttämättä viitenä aamuna viikossa läpi vuodenajan.