SUUNNITTELEN RASKAUTTA / OLEN RASKAANA

Ennen raskautta pitkäaikaissairaudet tulisi saada tasapainoon. Voit keskustella lääkärin tai neuvolan kanssa asiasta. Jo ennen raskautta olisi hyvä panostaa terveelliseen ruokavalioon ja terveelliseen elämäntapaan. Suosi pehmeitä rasvoja, kuituja, kalaa ja kasviksia sekä hedelmiä. On hyvä syödä säännöllisesti ja useita välipaloja niin saatat vähentää tällä pahoinvointia. Raskauden ja imetyksen aikana tulisi ottaa D-vitamiinilisää 10µg vuorokaudessa.

Puutteellinen ruokavalio saattaa vaikuttaa vauvan kehitykseen ja kasvuun. Vitamiinilisää suositellaan jos et syö monipuolista ruokaa tai jos sinulla on ruokarajoitteita. Foolihapon (saa vihreistä kasviksista) puutteeseen foolihappovalmiste. Kalsiumin (maitotaloustuotteet) saanti on varmistettava luuston kehityksen vuoksi. B12-vitamiinin saanti erityisesti kasvissyöjille.  Rauta-lisää käytetään neuvolan suositusten mukaan (viikosta 20 alkaen).  Lisäksi löytyy monivitamiinivalmisteita raskaana oleville ja imettäville.

Liikunta ylläpitää jaksamista ja helpottaa tulevaa synnytystä sekä nopeuttaa synnytyksestä palautumista ja helpottaa ummetusta. Lantionpohjalihakset tarvitsevat myös liikuntaa, jotta ne palautuisivat venytyksestä. Ihon hoitaminen pehmeäksi vähentää venymisen jättämiä arpia. Voit kokeilla arpien ehkäisyyn perusvoiteita tai raskausarpivoiteita. Hormonitasapainon muutokset muuttavat usein myös limakalvoja kuivemmiksi ja tämän vuoksi on hyvä kostuttaa limakalvoja. Limakalvojen kostutukseen käy perusvoide tai limakalvoille tarkoitettu kostutusvoide. Liukuvoiteitakin löytyy paljon markkinoilta.

Raskaus löysentää usein mahan sulkijaa ruokatorven ja mahalaukun liittymäkohdassa, mikä saattaa aiheuttaa närästystä. Sängyn päädyn nostaminen ylös saattaa helpottaa hieman. Lisäksi raskaana oleville löytyy närästykseen valmisteita. Jos närästys on hyvin vaikeaa, on syytä asiasta keskustella neuvolassa tai lääkärin kanssa. Suoli usein myös hidastuu ja tämä aiheuttaa ummetusta, jota voi ehkäistä liikunnalla, kuitupitoisella ruokavaliolla ja nauttimalla riittävästi nestettä. Ummetuksesta seurauksena olevat peräpukamat voit välttää liikunnalla ja tasaavalla kuitupitoisella ruokavaliolla. Jos peräpukamat ovat hyvin pahat voit keskustella asiasta neuvolassa.

Suonenvetoa ehkäistäksesi huolehdi päivittäisestä suola-nestetasapainosta. Voit käyttää myös magnesiumia ehkäisemään suonenvetoja. Päänsärkyyn suosi ennemmin lääkkeettömiä hoitoja, kuten lepoa tai niska-hartiahierontaa (ei migreenissä). Särkylääkkeistä ensisijainen valinta on parasetamoli.  Selkäsärkyä voidaan rauhoittaa fysioterapialla, ergonomisilla työasennoilla ja tukemalla vatsaa. Kokeile kylmää ja kuumaa.  Allergisia oireita voidaan hoitaa turvallisesti paikallisesti nenään ja silmiin käytettävillä valmisteilla. Keskustele muusta lääkityksestä lääkärisi kanssa. Hiivatulehdukseen ja bakteeritasapainon ylläpitoon voi kokeilla emättimen bakteeritasapainoon vaikuttavia maitohappobakteerivalmisteita. Selkeisiin hiivan oireisiin käytetään lääkevalmisteita.

 

VAUVAPERHEEN LÄÄKEKAAPPIIN / KOTIIN

Lapsi sairastaa-kirjasta löydät tavallisimmat lasten sairaudet. Kotiin on hyvä varata D-vitamiinitippoja. Maitohappobakteeritipoilla  saattaa ehkäistä vauvan vatsavaivoja.  Jos ilmaa esiintyy runsaasti voi vauvalle antaa ilmaa pilkkovaa tippaa.  Käsidesiä on hyvä pitää laukussa aina. Perusvoidetta voi käyttää myös pesuvoiteena. Hoitavia peppuvoiteita/hoitovoiteita käytetään vauvan ihon ärtyessä. Talkkia voi käyttää myös ärtyneeseen ihoon. Kuumemittarilla voit mitata kuumeen (korvakuumemittari on kätevämpi pienillä lapsilla). Alle 3 kuukautiselle vauvalle kuumeen noustessa tulee ottaa heti yhteyttä lääkäriin.  Parasetamolia sisältävä kipulääke on hyvä pitää kaapissa kuumeen tai kivun varalta.

Nenän tukkoisuuteen voi vauvalla käyttää suolavesitippoja ja niistäjää. Vauvat tykkäävät vanhemman läheisyydestä, joten vauvahieronta ja sylittely auttavat usein vauvan tukalaan oloon.

Vauvaa hoitaessasi tarvitset vanupuikkoja ja kuitutaitoksia. Tylppäkärkiset kynsisakset tarvitaan myös. Lisäksi saatat tarvita tuttipulloja, tutteja ja itsellesi terveyssiteitä.

Imetys

Tärkeintä imetyksessä on vauvan kanssa läheisyys! Vauvaa ihokontaktissa ja usein rinnalla pitäminen lisää maidoneritystä. Jos vauvalla on nälkä voi antaa ensin toisesta rinnasta ja sitten toisesta rinnasta ja taas palata ensimmäiseen rintaan. Tätä vuorottelua saattaa tehdä vaikka koko illan, kun vauva tankkaa yötä varten.  Onneksi äidit ovat ihmeellisiä ja maitoa heruu koko ajan.

Imetyksen apuvälineitä löytyy apteekista. Rintojen ollessa hyvin täynnä vauva ei välttämättä saa rinnasta otetta tai vieroksuu täpötäyttä rintaa, joka suihkuaa maitoa. Voit lypsää rintaa hieman ennen imetystä käsin tai rintapumpulla. Rintapumpulla voit kerätä maitoa talteen pakastimeen. Esimerkiksi kerran päivässä ennen kun menet nukkumaan saattaa olla hyvä aika lypsää hieman maitoa pois. Näin itselläsi ei ole niin tukala olo yöllä jos rinnat täyttyvät liikaa ja vauva on saanut iltamaitonsa pari tuntia ennemmin.  Tämä lisää myös maidontuotantoa hieman. Rintatulehduksen oire on kova pahkura rinnassa, tällöin on hyvä lypsää rinnasta hieman pois ja samalla hieroa pahkuraa. Voit myös mennä lämpöiseen suihkuun ja hieroa pahkuraa pois suihkun alla. Näin saatat välttää rintatulehduksen.

Joillakin rinnat suihkuavat maitoa paljon ja liivinsuojuksia kuluu paljon, tällöin maidonkerääjä on hyvä apuväline. Sitä pidetään rinnan päällä koko ajan ja näin suihkunneen maidon saa vaikka kerättyä talteen. Liivinsuojukset estävät liivejä ja paitaa kastumasta maitoon. Välillä rinnat ovat arat tai rintaan saattaa tulla haavaumia. Tällöin voi käyttää rintakumia. Silloin rinta pääsee paranemaan, kun sitä suojaa rintakumi. Rintavoidetta on hyvä levittää rinnan suojaksi, kun olet imettänyt. Voide hoitaa rintaa ja rinta pysyy paremmassa kunnossa. Rintavoidetta ei tarvitse pyyhkiä pois ennen imettämistä.